یکی از مهم ترین موضوعات در زمینه حسابداری اصطلاحات متنوع و مختلفی است که در دنیای حسابدارها وجود دارد. درک بهتر این اصطلاحات در مدیریت مالی و اقتصادی کسب و کارها بسیار کمک کننده است.
در این مقاله می خواهیم با 10 اصطلاح مهم در حسابداری آشنا شویم.
1. سود و زیان: یکی از اصطلاحات ساده و در عین حال مهم در حسابداری سود و زیان است. سود و زیان نشان دهنده عملکرد مالی یک شرکت یا کسب و کار است. سود به معنای درآمد شرکت بعد از کسر هزینه ها و مالیات و زیان به معنای خسارتهای موجود بعد از کسر هزینه هاست. یکی از گزارشهای پرکاربرد در این زمینه صورت سود و زیان است. این گزارش سود و زیان ایجاد شده برای شرکت در یک دوره خاص (مثلاً یک فصل) را نشان میدهد. در حقیقت چگونگی و نتیجه عملکرد مالی یک شرکت را نشان می دهد.
امکان دریافت این گزارش به آسانی در نرم افزار ساعد حساب وجود دارد.
2. ترازنامه: یک سند مالی است که نشان دهنده دارایی ها  بدهیها و حقوق صاحبان یک شرکت در یک زمان خاص است. ترازنامه به عنوان یک ابزار مالی، نقطه ای برای شروع تحلیل وضعیت مالی یک شرکت است. امکان دریافت تراز آزمایشی و ترازنامه در ساعدحساب وجود دارد. تراز آزمایشی پیش از انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل به شما این امکان را میدهد که بررسی کنید آیا جمع ستون‌های بدهکار و بستانکار در دفتر کل برابر است؟
3. دفتر کل: دفتر کل یک سیستم ثبت نویسی است که به طور خلاصه و جمع بندی تمام تراکنش های مالی شرکت را نشان می دهد. این دفتر به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای تجزیه تحلیل مالی استفاده می شود.
4. دفتر روزنامه: دفتر روزنامه نیز یک دفتر ثبت نویسی است با این تفاوت که تمام تراکنش های مالی به ترتیب زمانی در آن ثبت میشوند. در دفتر روزنامه تراکنشهای مالی با تمام جزییات ثبت میشود. این دفتر یک سند اولیه است و اطلاعات آن بعداً به سایر اسناد حسابداری منتقل میشود.
5. هزینه های ثابت و متغیر: هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که با تغییر تولید یا فعالیت تغییر نمیکند. هزینه های متغیر هزینه هایی هستند که با تغییر تولید کالا یا ارائه خدمات تغییر میکنند.
6. سود قبل از کسر مالیات: این اصطلاح به معنای سود تصفیه شده قبل از کسر مالیات است. این سود نشان دهنده درآمد حاصل از فعالیتهای عادی شرکت است و هزینه مالیات در آن لحاظ نشده است.
7. سرمایه در معرض خطر: این سرمایه معمولاً در پروژه یا فعالیتی است که با خطرات مختلف روبرو است مانند رشد نامطلوب بازار، رقابت شدید، تغییر قوانین و...
8. سود عملکرد: این سود حاصل از سود فعالیتهای عادی یک شرکت بدون در نظر گرفتن هزینه های غیرعادی است به عبارت دقیقتر این سود نشان دهنده درآمد حاصل از فعالیت اصلی شرکت است.
9. روش حسابداری FIFO و LIFO: در حسابداری دو روش فایفو و لایفو وجود دارد. روش فایفو "First in,First out" و روش لایفو "Last in, First out" است. در روش فایفو، فروش از اولین کالاهای وارد شده صورت میگیرد و در روش لایفو فروش از آخرین کالاهای وارد شده است.
در نرم افزار حسابداری ساعد امکان تعیین قیمت به روش لایفو و فایفو وجود دارد.
10. حقوق صاحبان سابق: حقوق صاحبان سابق به معنای سود و زیان تصفیه شده شرکت است که به صاحبان سابق (سهامداران قبل) تعلق دارد. این سود و زیان نشان دهنده عملکرد شرکت در گذشته است.
با درک صحیح این اصطلاحات، افراد و شرکتها قادر خواهند بود تا وضعیت مالی خود را بهبود بخشند و تصمیمات بهتری اتخاد کنند.
 

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.

Captcha