هوش مصنوعی یا artificial intelligence (AI) در حقیقت به بیان ساده استفاده از رایانه و ماشین ها برای توانایی حل مسئله و تصمیم گیری ذهن انسان است. فرهنگ لغت هوش مصنوعی را مدلسازی عملکردهای ذهنی انسان توسط برنامه‌های کامپیوتری نیز تعریف می‌کند. اما هوش مصنوعی از کجا شکل گرفته است و تا کجا ادامه دارد؟
فناوری هوش مصنوعی به صورت گسترده و با سرعت زیاد در صنعت، علم و سایر زمینه ها در حال پیشرفت است.
1. ایده هوش مصنوعی اولین بار در سال 1942 توسط یک نویسنده داستانهای علمی-تخیلی و استاد بیوشیمی به نام آیزاک آسیموف مطرح شد. او در مجموعه داستان من ربات هستم سه قانون برای رباتها بیان کرد: اول اینکه رباتها نمیتوانند به انسانها صدمه بزنند دوم اینکه رباتها از دستوراتی که انسانها به آنها داده اند پیروی میکنند و سوم آنکه ربات ها تا جایی که قانون یک و دو نقض نشود باید از خود محافظت کنند. این سه قانون را میتوان پایه علم رباتیک و هوش مصنوعی دانست.
2. در سال 1950 آلن تورینگ یک سوال چالش برانگیز مطرح کرد: آیا ماشین ها میتوانند فکر کنند؟ از آنجا که کلمه فکر کمی مبهم است او با طراحی یک آزمایش تلاش کرد موضوع را روشن کند. او میخواست بداند ممکن است یک انسان در تشخیص یک ماشین دچار خطا شود به این منظور آزمون تورینگ را طراحی کرد. در این روش یک فرد از دو پاسخ دهنده سوال می پرسید در حالیکه تنها میدانست یکی از پاسخ دهنده ها ماشین است و باید حدس میزد کدام یک ماشین است. پاسخ درست و غلط مطرح نبود و تنها این موضوع مطرح بود که یک ماشین تا چه اندازه میتواند شبیه یک انسان پاسخ دهد.
3. در سال 1956 برای اولین بار هوش مصنوعی به عنوان یک رشته دانشگاهی مطرح شد. مک کارتی از بنیان ‌گذاران هوش مصنوعی است و حاصل کار او در آن سالها تولد زبان لیسپ بود.
4. در سال 1997 یک مسابقه شطرنج میان انسان و ماشین برگزار شد و کامپیوتر این مسابقه قهرمان شد!گری کاسپاروف قهرمان شطرنج دنیا در مقابل کامپیوتر deep blue مسابقه داد و این کامپیوتر با قابلیت پردازش 200 میلیون محاسبه در هر ثانیه پیروز شد.
5. در سال 2018 فیلم zone out توسط هوش مصنوعی در 48 ساعت ساخته شد. این پروژه ایده مشترک کارگردانی به نام اسکار شارپ و تکنسین شرکت گوگل راس گودوین بود.
6. در سال 2017 یک ربات انسان نما به نام سوفیا تابعیت عربستان صعودی را دریافت کرد. این ربات قهرمان نوآوری برنامه توسعه ملل خطاب شد.
7. در سال 2023 کلمه هوش مصنوعی توسط دیکشنری کالینز به عنوان محبوب ترین کلمه شناخته شد.
8. پروژه هوش مصنوعی Q توسط شرکت OpenAI میتواند به قدری قدرتمند شود که از کنترل انسان خارج شود. این پروژه بصورت محرمانه در این شرکت تعریف شد و شرکت اعلام کرد از آن برای اهداف خیرخواهانه استفاده می کند این پروژه در توسعه داروهای جدید، توسعه انرژیهای تجدید پذیر، توسعه سیستم های دفاعی و حل مسائل پیچیده علمی و ریاضی کاربرد دارد.
 

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.

Captcha