فیلیپ کاتلر را پدر بازاریابی مدرن می دانند. وی در یکی از سخنرانیهای معروف خود در سال ۲۰۰۷ تعریف جدیدی از بازاریابی ارائه می دهد که بیان آن خالی از لطف نخواهد بود.

کاتلر می گوید : ” بازاریابی یعنی CCDVTP ” و این شاید یکی از زیباترین و پر محتواترین تعاریف از بازاریابی باشد.

CCDVTP = Create, Communicate and Deliver Value to a Target market at a Profit

منظور از خلق ارزش، مدیریت محصول (Product Management)، منظور از معرفی ارزش، مدیریت برند (Brand Management) و منظور از تحویل ارزش، مدیریت مشتری (Customer Management) می باشد. نکته جالب توجه در این تعریف آن است که در برگیرنده تمامی عناصر آمیزه بازاریابی (محصول، قیمت، محل ارائه و ترویج) است. هر چند که آمیزه بازاریابی در عصر کنونی تعابیر دیگری یافته است.

بهتر است به جای محصول از نیاز و خواسته مشتری سخن به میان آوریم چرا که اگر محصول یا خدمت مطابق با خواست مشتری باشد می تواند ارزش آفرین گردد. از دیدگاه مشتری راحتی خرید و در اختیار داشتن محصول بسیار مهم است.

لذا به جای آنکه به فکر پیدا کردن بهترین مکان برای ارائه محصول در سطح شهر باشیم باید به فکر بهترین روش برای خرید و تحویل محصول یا خدمت به مشتری باشیم.

همچنین به جای تبلیغات یک سویه و تکراری باید به فکر ارتباط با مشتری و شنیدن حرفهای او باشیم. تعیین قیمت یکی از اقداماتی است که می تواند در موفقیت و شکست ما تاثیرگذار باشد. تعیین قیمتی پایین تر از ارزشی که محصول یا خدمت دارد می تواند علاوه بر زیان برای ما موجبات تبلیغات منفی را فراهم آورد و تعیین قیمتی بالا می تواند مشتریان را نسبت به ما بدبین کند. بنابراین بهتر است به جای عنوان قیمت از هزینه برآورده کردن ارزش برای مشتری صحبت نماییم.

اگر ما مشتریان هدف را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای شناخت آنها را انجام داده باشیم، بدون تردید مدیریت محصول، مدیریت برند و نیز مدیریت مشتری به شکل معجزه آسایی شکل می گیرد و دستیابی به سود کمترین اتفاقی است که در این فرآیند روی خواهد داد.

 

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.

Captcha