زمانی که لوکا پاچیولی (ریاضیدان) در سال ۱۴۹۴ میلادی در کتاب خود در خصوص حساب، نسبت و تناسب، حسابداری دوبل و معادله معروف خود (دارایی = بدهی + سرمایه) سخن به میان آورد شاید تصور نمی‌کرد که روزی نرم افزارهایی تولید شود که موجب فراگیر شدن این علم گردد به گونه ای که به اعتقاد رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki)، یکی از چهار عامل موفقیت هر فرد در کسب و کار، آشنایی با علم حسابداری است. اما حسابداری با تمام عظمت و پیچیدگی خود، بسیار شیرین و لذت بخش است. نکته ای که قصد داریم به آن بپردازیم نرم افزارهایی است که صرفاً مبتنی بر علم حسابداری ساخته شده اند و خلاقیت سازنده، کمتر در آن دخیل بوده است و به نرم افزار حسابداری مشهور شده اند. تولیدکنندگان این نرم افزارها عموماً با ایده گرفتن از یکدیگر، مطالعه کتابهای حسابداری و مشاوره گرفتن از حسابداران، نرم افزار خود را خلق کرده اند. متأسفانه اکثریت قریب به اتفاق این نرم افزارها شبیه به یکدیگر هستند و شناسایی تفاوتهای آنها به سختی امکانپذیر است.

کم نیستند کسب و کارهایی که گردانندگان آنها بسیار نیازمند نرم افزار حسابداری هستند اما چند سئوال عمده پیش روی آنهاست :

  • کدام نرم افزار حسابداری برای کسب و کار من مناسب است؟
  • آیا هزینه ای که بابت خرید نرم افزار حسابداری متقبل می‌شویم به صرفه است؟
  • با توجه به اینکه تاکنون چند نرم افزار مشابه را خریداری کرده ایم و کارایی نداشته است چه تضمینی برای کارکرد نرم افزار جدید وجود دارد؟
  • آیا برای کار کردن با نرم افزار حسابداری باید اطلاعات خاصی داشته باشیم؟

تحقیقات بازاریابی ما، نتایج شگرفی در این زمینه در بر داشت. با وجود ده ها نرم افزار حسابداری موجود در بازار، هنوز بسیاری از خواسته های استفاده کنندگان پاسخ داده نشده بود. فرضیه ما زمانی به حقیقت نزدیک شد که نرم افزار ساعد حساب را به بازار عرضه کردیم. بازخوردی که از مشتریان به دست آمد بی‌نظیر بود. با اینکه ما نرم افزار حسابداری تولید نکرده بودیم اما حسابداران نیز از کار کردن با این نرم افزار لذت می‌بردند.

نتیجه جالب تر از مشتریانی بدست آمد که از حسابداری فراری بودند و نرم افزار حسابداری را سدی برای فعالیتهای خود می‌دیدند. آنها می‌خواستند اطلاعات حسابها و طرفین حسابهای خود را نگهداری کنند اما مجبور بودند برای کوچکترین تراکنش مالی یک سند حسابداری صادر کنند و این کار خیلی خسته کننده بود. با کمی کنکاش دریافتیم که پس از پیاده سازی نرم افزار ساعد حساب، آنها تازه گم گشته خود را پیدا کرده بودند و به مطالعه کتابهای حسابداری روی آورده اند.

بنابراین برخی از تولیدکنندگان نرم افزار با طراحی نه چندان خوب خود به جای آنکه روز به روز به کاربران محصول خود بیافزایند، آنها را فراری می‌دهند و حتی خاطره خوبی از این محصول در ذهن مشتری باقی نمی‌گذارند. ما اعتقاد داریم این واقعیت در خصوص نرم افزارهای حسابداری عینیت یافته به طوری که نام نرم افزار حسابداری برای برخی از استفاده کنندگان، تداعی کننده خاطرات بد و ناامید کننده گذشته است.

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.

Captcha