هدف نهایی بشر از این همه اختراعات و اکتشافات این است که بتواند راحت‌تر زندگی کند. اما امروزه می بینیم با وجود موبایل و کامپیوتر و اینترنت وانواع gadget  نسبت به نسلهای قبل خود احساس آرامش و شادی کمتری دارد. برخلاف اجداد خود، دیگر به فکر رفع نیازهای اولیه زندگی(خوراک، پوشاک، مسکن)نیستیم. بیشتر میخواهیم و حق داریم که بخواهیم. کودکان ما بهتر از کودکی ما می توانند خواسته‌های خود را بیان کنند. آنها حتی قبل از سوادآموزی قدرت کار کردن با ابزار دیجیتالی را دارند.

گاهی دلمان تنگ می‌شود و از این همه سرعت و تکنولوژی زدگی بدمان میاید. گاهی باخودمی‌گوییم کاش این همه را نداشتیم و درکلبه ای در کنار دریاچه‌ای آرام  زندگی می‌کردیم. اما چه کنیم که ناگزیریم. هرکدام  از ما انسان‌ها مانند قطره‌ای در یک دریای مواج هستیم که بی اختیار با این موج حرکت می ‌کنیم.
نمیتوان سکون را انتخاب کرد و به گوشه ای خزید. اما میتوانیم راهکارهایی را برگزینیم تا در این دریای مواج نیز معنی آرامش را بفهمیم. و بتوانیم با مدیریت زندگی خود دچار ”درد تکنولوژی زدگی” نشویم. راه حل‌هایی که به ذهنم رسید را برایتان مینویسم.

۱-ورزش روزانه: اگر ورزش را به عنوان بخشی ثابت در زندگی خودمان قراردهیم بسیاری از مشکلات جسمی و روحی ما حل  می‌شود. علاوه بر این با توجه به اینکه من و بسیاری از مخاطبین این نوشته ساعات طولانی از روز را  با کامپیوتر سپری می‌کنیم، برای جلوگیری از  مشکلات جسمی باید این کار را انجام دهیم. شاید بسیاری از شما بگویید: ”وافعاً وقتش را نداریم.”  جواب من به شما این است:
“قرار نیست که برای راه‌یابی به المپیک ورزش کنیم. در حد یک پیاده روی صبحگاهی هم خوب است.”
اگر امکان کوهنوردی یا رفتن به استخر را هم دارید، عالی است. نکته مهم این است که خیلی زیاد  به خود فشار نیاورید. برای کسی که ۲۰ سال ورزش نکرده سخت است که ناگهان به صورت روزانه ورزش کند. میتوانید به صورت هفتگی و سپس یک روز در میان ورزش کنید. و پس از مدتی که عادت کردید به صورت روزانه تمرین کنید. باید ورزش برای ما ایجاد نشاط کند نه اینکه با اخم و بی حوصلگی و بر حسب وظیفه انجام دهیم.
اگر همیشه از ماشین شخصی استفاده می‌کنید، بد نیست هر از گاهی تکانی به پاهایتان دهید و مسیر روزانه را پیاده یا با تاکسی و اتوبوس طی کنید. این هم تنوعی است برای خودش! دل بسپارید به اتفاقات تلخ و شیرین خیابان‌ها.

۲-تغذیه مناسب: از میل کردن غذاهای آماده و فست فود پرهیز کنید. حتماً ۳ وعده غذای روزانه را میل کنید.( به خصوص صبحانه) هنگام غذا خوردن تلفنتان را درحالت سکوت قرارداده و از خود دور کنید تا جواب ندهید.   سعی کنید با آرامش غذا میل کنید. به صورت روزانه از میوه استفاده کنید.(نه آب میوه های آماده پر ازافزودنی)

۳-مسافرت: اگر تعطیلاتی پیش آمد مسافرت را در زندگی‌تان بگنجانید. البته مسافرت غیر کاری. اگر متأهل هستید سعی کنید حتماً با شریک زند گی‌تان به سفر بروید. این موضوع در بهبود روابط خانوادگی تان نیز مؤثر است. ضمناً در طول سفر پرونده های کاری را با خود نبرید و سفر را به یک محیط کار تبدیل نکنید. لازم نیست زیاد هزینه کنید. حتی یک سفر یک روزه در اطراف شهر هم میتواند برای بهبود روحیه خوب باشد. سعی کنید کم هزینه سفر کنید زیرا این موضوع باعث می‌شود برای سفرهای بعدی ترغیب شوید.

۴- به دنبال رؤیایتان بروید: بسیاری از ما در جایگاهی نیستیم که تصورش را می‌کردیم. شاید در کودکی‌مان دوست داشتیم یک پزشک، بازیگر مشهور، موسیقیدان، مهندس و.. باشیم. اما حالا با آن چیزی که میخواستیم باشیم،چه قدر فاصله داریم؟ شاید جبر زمانه مارا به سمت شغل فعلی‌مان کشانده. باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم. به شغل یا رشته تحصیلی مان علاقه داریم یا خیر؟ در صورت عدم علاقه باید بررسی کنیم ترک این شرایط چه اثرات مثبت و منفی میتواند داشته باشد؟اگر قادر به تحمل و ایجاد علاقه هستیم بمانیم و ادامه دهیم در غیر این‌صورت بهتر است  به دنبال علاقه شخصی‌مان برویم. در زندگی افراد موفق فراوان هستند کسانیکه مشاغل مهم خود را با هدف رسیدن به رؤیای شخصی خود ترک کردند و در مسیر دوم موفق‌تر بودند.
به طور کلی پیشنهاد من برای کسانی که در رشته های فنی تحصیل می‌کنند یا شاغل هستند این است که به موازات کار خود یک رشته هنری را هرچندبه صورت غیر حرفه ای دنبال کنند.  بی‌هنری  باعث میشود که احساس خمودگی وبیهوده بودن به انسان دست دهد. کارهای هنری اندیشه را آزاد میکند و اعتماد به نفس بیشتری به انسان میدهد.

پی نوشت:

۱-این راهکارها را قبل از این که به شما معرفی کنم بارها به خودم نیز تذکر‌ میدهم. هر چند که نمیتوانم همیشه پایبند باشم اما تلاش خواهم کرد.

۲-اگر راهکارهای دیگری برای مدیریت زندگی و تعادل آن با دنیای کسب و کار و تکنولوژی می‌دانید به این لیست اضافه کنید.

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.

Captcha