اعمال این تغییرات در پروژه‌هایی که به صورت سفارشی تولید می‌شود نسبت به محصولات نرم‌افزاری‌ راحت‌تر است. زیرا در محصولات نرم‌افزاری با طیف وسیعی از مخاطبین سروکار داریم که سلیقه‌های متنوعی دارند. بنابراین باید به نیازهایی جواب مثبت بدهیم که به  محصول اولیه آسیب نرساند و علاوه بر این برای اکثریت کاربران مفید باشد.  باید از مراحل آغازین کار، به فکر تغییرات احتمالی باشیم.  بخشی از تجربه‌ای که در ساعد بدان دست یافتیم :

۱- از ابتدای تولید محصول باید سیستم در نهایت انعطاف پذیری ساخته شود تا برای سفارشی کردن بخشهای مختلف، اعم از نحوه ورود اطلاعات، واسط کاربری، ساخت گزارش‌ها و … کاربر بتواند به تنهایی و بدون نیاز به تیم توسعه نرم افزار، اقدام کند.

۲- باید بدانیم که به صورت متوسط، دانش نرم افزاری کاربران در چه سطحی است. به عنوان مثال، نرم‌افزاری که برای ارسال پیامک نوشته می‌شود مخاطبین عام دارد و باید به صورتی باشد که برای همه اقشار، با کمترین اطلاعات کامپیوتری قابل استفاده باشد. اما نرم افزاری که برای مدیریت کافی‌نت نوشته میشود میتواند پیچیدگی‌های بیشتری داشته باشد، زیرا مدیر کافی‌نت، تسلط بیشتری به اطلاعات کامپیوتری دارد.

 ۳- متفاوت بودن بعضی از فرایندها در شرکتهای مختلف : به عنوان مثال همه شرکت‌هایی که در زمینه طراحی، نصب و تعمیر آسانسور فعالیت می‌کنند، به صورت کلی فعالیت مشابهی انجام میدهند. اما ممکن است روند انجام مراحل متفاوت باشد.

۴- انتقال داده‌ها (Convert) هنگام  تحویل نسخه های جدید به مشتریان قبلی : باید مکانیزمی برای تغییر در ساختار پایگاه داده داشته باشیم تا به داده های قبلی کاربران آسیب نرسانیم.

علیرغم اینکه تلاش ما برای رفع نیازهای مشتریان است، اما باید مرزهایی برای پروژه قائل باشیم. در ساعد از تغییرات استقبال می‌کنیم.  زیرا اعتقاد داریم که باعث کاربردی‌تر شدن محصول برای مشتریان و بلوغ نرم‌افزار می‌شود. ضمن اینکه پس از مشاهده نتایج استفاده از نرم‌افزار در شرکتهای مختلف، میتوانیم مسیر احتمالی تغییرات را تشخیص دهیم.
بعضی از این تغییرات را به سرعت انجام می‌دهیم و گاهی اوقات نیز اعمال تغییرات، طولانی‌تر از زمانی می‌شود که در ابتدا تخمین زده بودیم.
امیدواریم مشتریان عزیز با سعه صدر خود، ما را در انجام هر چه بهتر خدمات یاری کنند.

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.

Captcha